Тести і вправи для
майбутніх першокласників
Навіщо проводять співбесіди під час вступу до школи? В одному випадку це
робиться при відборі найбільш підготовлених дітей в спецшколу. У іншому - для розподілу дітей по
класах з різним ступенем інтенсивності навчання - від "класів
вирівнювання" до класів, в яких діти вчаться за прискореною програмою.
Співбесіда дає можливість визначити, наскільки малюк підготовлений до шкільного
життя, прогнозувати його успіхи. І чим краще готова дитина до змін, пов'язаних
зі школою, тим спокійніше і легше проходитиме його адаптація.
Чи готовий малюк до школи
Ви вже чули, як готувалися до цього випробування ваші знайомі, друзі, але
результат іспиту інколи виявлявся для них неочікуваним і образливим. Одна з
причин невдачі ховається в тому, що в обстановці співбесіди діти губляться, не
встигають укластися в строк, відволікаються або не можуть зосередитися.
Причини цього потрібно обов'язково визначити, бо загалом семирічне дитя
здатне поставити мету, вирішити, намітити план дії, реалізувати його, докласти
певних зусиль для подолання перешкод.
З нашою допомогою ви могли б провести удома своєрідну "репетицію"
іспиту. Проте ми не пропонуємо вам універсальну шпаргалку, в точності
співпадаючу із завданнями, які будуть на іспиті. Та це і неможливо, адже в
кожній школі свої вимоги.
Методики, які використовуються для визначення готовності до школи існують
різні.
Але перш ніж розповісти
про деякі з них, давайте умовимося:
- не займайте позицію перевіряючого, не змушуйте дитину до роботи.
Утримайтеся від фраз типу: "Ось я зараз перевірю, чи візьмуть тебе в
школу", набагато краще сказати: "Давай разом поглянемо, як ти умієш
займатися".
- якщо дитина з якоїсь причини відмовляється від роботи, відкладіть її на
інший час;
- малюк обов'язково має бути у хорошому настрої. Якщо він зайнятий цікавою
грою, захоплений, дайте йому можливість її закінчити;
- на успіхи і невдачі дитини реагуйте стримано, рівно, доброзичливо. Не
фіксуйте його увагу на помилках. Якщо "учень" не впорався із
завданням, підтримайте його, наступного разу у нього обов'язково все вийде;
- не намагайтеся виконати відразу всю роботу цілком, це важко. Оптимальна
тривалість роботи - 15-20 хвилин. Проте час заняття може змінюватися залежно
від стану дитини;
- дитина не повинна все робити лише на "відмінно". Є показники
першочергові і другорядні, ті, що заповняться в процесі навчання.
Тому не робіть висновків, що далеко йдуть, з результатів і пам'ятайте:
жоден тест не дає стовідсоткового прогнозу успіху або невдачі, він лише підказує,
на що потрібно звернути увагу.
Вправа на розвиток довільної уваги
Дитяті дають аркуш паперу, кольорові олівці і просять намалювати в ряд 10
трикутників. Коли ця робота буде завершена, дитину попереджають про
необхідність бути уважним, оскільки інструкція читається лише один раз.
"Будь уважним, заштрихуй червоним олівцем третій, сьомий і дев'ятий
трикутники". Якщо дитина перепитує, відповісти - хай робить так, як
зрозумів. Якщо дитя впоралося з
першим завданням, можна продовжити роботу, поступово ускладнюючи завдання.
Вправа на розвиток спостережливості
Запропонуєте дитині гру: "Уважно оглянь кімнату і знайди предмети, в
яких є круг, коло". Малюк називає предмети - годинник, основа олівця,
вимикач, ваза, столик. Можна провести цю гру у формі змагання для групи дітей,
придумуючи аналогічні завдання.
Гра на розвиток пам'яті
У цю гру можна грати з дитям, наприклад, під час тривалих поїздок. Дорослий
починає цю гру і говорить: "Я поклав в мішок яблука". Наступний
гравець повторює сказане і додає що-небудь ще: "Я поклав в мішок яблука і
банани". Третій гравець повторює всю фразу і додає що-небудь від себе.
Можна просто додавати по одному слову, а можна підбирати слова за алфавітом.
Гра для тренування мислення і кмітливості "Як це можна
використовувати?"
Запропонуєте дитяті гру - знайти якомога більше варіантів використання
будь-якого предмету. Наприклад, ви називаєте слово "олівець", а малюк
придумує, як його можна використовувати - писати, малювати, використовувати як
паличку, указку, градусник для ляльки, вудку і так далі.
Тест "Безглуздості" - для оцінки образно - логічного мислення
Покажіть малюкові картинку, на якій намальовані різні безглуздості і
попросіть його уважно розгледіти картинку і сказати, що намальоване
неправильно. Попросіть дитину пояснити, що саме невірно в цих безглуздих
ситуаціях. На все завдання відводиться 2 хвилини. Добре, якщо маля за цей час
відмітить більше 8 безглуздостей.
Тест для майбутніх першокласників:
- Назви своє прізвище, ім'я, по батькові;
- Скільки тобі років? А скільки буде через рік? А через два?
- Як звуть твоїх батьків?
- Вранці ти снідаєш, а вдень...?
- Порівняй літак і птицю. Що у них спільного, чим відрізняються?
- Футбол, гімнастика, теніс, плавання - це...?
- Що потрібно зробити, щоб вода в чайнику закипіла?
- Ніж, що це? Велосипед, що це? Кілограм, що це?
- Порівняй квадрат і прямокутник.
Що у них спільного, чим відрізняються? Які ще геометричні фігури ти знаєш?
- У якій країні ти живеш? Яка твоя адреса?
- Береза, дуб, осика - це...?
- Яких домашніх, диких тварин ти знаєш? Чому їх так називають?
- У корови - теля, у собаки - ..., у коня - ...?
- Чому раніше, ніж пройде поїзд, опускається шлагбаум?
- Огірок, помідор, морква, буряк - це ...?
Подивіться, з якою групою питань дитині вдалося впоратися менш успішно, і
приділіть цій стороні словникового мислення особливу увагу.
Одною з найбільш доступних і поширених методик тестування готовності дитини
до навчання в школі є тест Керна-Йірасека.
Він складається з трьох завдань:
- намалювати фігуру людини;
- скопіювати невелику фразу;
- скопіювати 10 крапок, розташованих одна під одною на рівній відстані по
вертикалі та горизонталі.
Підготуйте чистий аркуш паперу, олівець, дві картки із завданнями. На одній
з них чорним фломастером (не дуже товстим) потрібно написати фразу "Він їв
суп", вертикальний розмір букв - 1 см, а заголовної - 1,5 см. На другій
картці потрібно змалювати 10 крапок, відстань між крапками по вертикалі і
горизонталі - 1 см, діаметр крапок - 2 мм. При виконанні першого завдання
говоріть дитині: "Намалюй тут (на чистому аркуші) будь-якого чоловічка,
дядьку як умієш". Діти часто ставлять багато додаткових питань, на них
краще відповісти: "Малюй як умієш". Можна підбадьорити дитину, якщо
вона не впевнена.
Після того, як дитя закінчить малювати, потрібно перевернути аркуш і дати
наступне завдання: "На цій картці щось написане, ти ще не умієш писати
письмовими буквами, тому постарайся змалювати як можна точніше у верхній
частині аркуша" (картку із завданням потрібно покласти перед дитиною).
Потім запропонуйте в нижній частині аркуша намалювати крапки.
Кожне завдання оцінюється за п‘ятибальною шкалою, причому 1 - краща оцінка,
а 5 - гірша.
Критерії оцінки зображення людини: 1 бал ставиться тоді, коли у фігури є
голова, шия, тулуб, руки і ноги, на голові - волосся, на обличчі - очі, ніс,
рот, є ознаки одягу, а 5 балів - коли на малюнку "щось" головоноге.
При оцінці фрази 1 бал ставиться, коли фраза скопійована досить точно, 2
бали – речення можна прочитати, 3 бали - можна прочитати не менше 4 букв, 4
бали - із зразком схожі хоч би дві букви, зберігається видимість письма, 5
балів - карлючки.
При оцінці змалювання крапок: 1 бал - досить точне відтворення зразка, але
можливе збільшення або зменшення фігури при дотриманні симетрії по вертикалі і
горизонталі; 2 бали - можливе незначне порушення симетрії, допустиме зображення
кружків замість крапок; 3 бали - група крапок мало відповідає зразку, порушена
симетрія, можлива більша або менша кількість крапок; 4 бали - крапки
розташовані купчасто, але нагадують будь-яку геометричну фігуру; 5 балів -
карлючки.
Оцінки виконання кожного завдання підсумовуються. Готова до школи дитина
отримує, як правило, від 3 до 9 балів. Як бачите, діапазон досить широкий і
тому не хвилюйтеся, якщо вважаєте, що не можете точно поставити оцінку. Тест
Керна-Йірасека дає уявлення про рівень загального розвитку дитини, просторове
сприйняття, здібності до копіювання, а також про ступінь розвитку
зорово-моторної координації - все це необхідне при навчанні дитини в школі.
Тест, за допомогою якого можна визначити, чи хоче малюк іти до школи і що
його там приваблює:
1. Якби були дві школи - одна з уроками
російської мови, математики, читання, співу, малювання і фізкультури, а інша
лише з уроками співу, малювання і фізкультури, - в якій з них ти хотів би
вчитися?
2. Якби були дві школи - одна з уроками
та перервами, а інша лише із перервами і жодних уроків, - в якій з них ти хотів
би вчитися?
3. Якби були дві школи - в одній ставили
б за хороші відповіді оцінки, а в іншій давали б солодощі і іграшки, - в якій з
них ти хотів би вчитися?
4. Якби були дві школи - в одній можна
вставати лише з дозволу вчительки і піднімати руку, якщо ти хочеш щось
запитати, а в іншій можна робити на уроці все що хочеш, - у якій з них ти хотів
би вчитися?
5. Якби в класі у вас захворіла вчителька
і директор запропонував би її замінити іншою вчителькою або мамою, кого б ти
вибрав?
6. Якби були дві школи - в одній задавали
б уроки додому, а в іншій ні, - в якій з них ти б хотів вчитися?
7. Якби мама сказала: "Ти у мене ще
зовсім маленький, тобі важко вставати, робити уроки. Залишайся в дитячому
садку, а в школу підеш на майбутній рік", - погодився б ти з такою
пропозицією?
8. Якби мама сказала: "Я домовилася
з вчителькою, що вона ходитиме до нас додому займатися з тобою. Тепер тобі не
доведеться ходити вранці в школу", - погодився б ти з такою пропозицією?
9. Якби твій друг (подружка) запитав, що
тобі більш всього подобається в школі, що б ти йому відповів?
Проаналізуйте відповіді дитини.
За кожну правильну відповідь дається 1 бал, за неправильну - 0 балів. Якщо маля
набрало 5 балів і більше, можна сміливо сказати, що він внутрішньо готовий до
школи.
Добре було б простежити за тим,
як грає ваше дитина з іншими дітьми, чи уміє грати "за правилами" не
лише з однолітками, але і з дорослими.
Якщо результати тестування вас
чогось бентежать, зверніться за допомогою до фахівців. Можливо, у вашому
дитячому садку є психолог, який відповість на всі ваші питання, розвіє ваші
сумніви.
Немає коментарів:
Дописати коментар